Saturday, July 17, 2010

Renungan untuk Pengedar dan Pembeli Produk Kesihatan dan Terapi Alternatif 1

TERAPI DAN PRODUK KESIHATAN ALTERNATIF: YANG MANA KACA YANG MANA INTAN? 

gambar hiasan

 


Berikut saya bentangkan satu siri artikel mengenai bagaimana kita menilai pelbagai produk dan terapi alternatif yang terdapat di pasaran. Bukan tujuan saya untuk memperkecilkan pasaran produk berkenaan tetapi saya akan utarakan kaedah asas dalam jual-beli dan applikasinya dalam jualan produk-produk berkenaan.

Artikel saya ini tidak sedikit pun mahu memperkecilkan alternative atau complementary medicine, yang telah terbukti misalnya acupuncture.  Dan saya juga tidak berhajat untuk memperkecilkan kesan do'a  atau karamah yang kadang-kadang dianugerahkan Allah kepada manusia-manusia terpilih.

Yang saya cuba utarakan ialah bagaimana perspektif sebenar dalam menilai produk-produk yang berselerak di pasaran; yang mana yang betul, yang mana tidak,  yang mana berkesan, yang mana 'auta',
yang mana yang intan yang mana kaca,

Sebabnya sekarang terdapat pelbagai macam produk dan kebanyakannya tidak mempunyai sejarah beribu tahun, mungkin baru sebulan dua ni timbul. Bahkan di antara yang sudah terbukti ratusan tahun seperti acupuncture dan tongkat Ali itu pun, ada lagi unsur penipuan...apa lagi produk baru lain yang didakwa boleh melakukan pelbagai keajaiban seperti menyembuhkan kanser dan lumpuh?

Kita perlu berhati-hati, kerana ada pula di antara sistem jualan produk ini  sebenarnya hanya sekadar topeng selindung bagi skim haram cepat kaya. Yang dicari oleh SEBAHAGIAN penjual dan pengedar  ialah kereta BMW atau Toyota Vios, bukan ikhlas berniaga sebagai usahawan sebenar dengan memasarkan produk yang bermutu  dan menjual sesuatu yang benar-benar memenuhi apa yang didakwa olehnya.

No comments:

Post a Comment