Monday, July 19, 2010

Renungan untuk Pengedar dan Pembeli Produk Kesihatan dan Terapi Alternatif 3

Islam menolak tahyul dan sangkaan dan dakwaan tanpa asas kukuh
 
Islam adalah agama rasional. Ia tegak berdasarkan hujjah dan ilmu.  Semua keyakinan dan pegangan hidup kita berdasarkan bukti dan keterangan yang sahih.
 
 Ia tidak tegak berasaskan sangkaan, atau dakwaan yang tidak berasas.
 
Di sana juga terdapat banyak ayat yang menyuruh kita berpegang kepada nas dan dalil yang terang dalam pegangan dan amalan kita.  Misalnya: Firman Allah bermaksud:
"Jangan kamu mengikut sesuatu yang kamu tiada ilmu/pengetahuan mengenainya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati semuanya akan  ditanyai (pertanggungjawabkan)".
                                                                        (al-Isra':36)
 
Islam tidak menerima sangkaan, tekaan, ramalan yang tidak berasas. 
 
Islam  menolak sama-sekali  semua kaedah yang berdasarkan sangkaan tanpa bukti kukuh.  Amalan seperti bertenung nasib, ramalan bintang, horoskop, ramalan urat tapak tangan, feng shui, numerologi,  konsep tarikh lahir Islam, dan konsep keserasian nama adalah tahyul dan khurafat yang ditolak. 
 
Islam membenteras sangkaan yang bukan-bukan, dakwaan tanpa hujah, mengikut atau berpegang dengan sesuatu tanpa ilmu atau pengetahuan.
 
Perbincangan lanjut mengenai keperluan kembali kepada bukti, hujjah dan dalil boleh dilihat di:
 
Islam tidak mahu umatnya mengikut, berpegang atau percaya kepada sesuatu yang tidak jelas, yang kabur.
 
Dalam bab jual beli produk, Islam tidak membenarkan kita menyebarkan sesuatu yang tidak pasti,  mengemukakannya pula kepada orang lain seolah-olah ia sesuatu kebenaran hakiki, apa lagi menjualnya kepada orang lain dengan harga yang terlalu tinggi seolah-olah itulah penawar ‘ajaib’ yang dinantikan!

No comments:

Post a Comment