Monday, July 26, 2010

Renungan untuk Pengedar dan Pembeli Produk Kesihatan dan Terapi Alternatif 5

Bukti Naqli ada?
 
Jual beli perlu tulus dan telus.  Penjual perlu menceritakan hakikat sebenar produk, barangan atau perkhidmatannya, tanpa selindung, tanpa sembunyi. 
 
Islam tidak menerima dakwaan tanpa hujah,  tuntutan tanpa bukti.
 
Seseorang tidak boleh mengatakan sesuatu mengenai  seseorang tanpa bukti. Begitu juga, kita tidak boleh mengatakan  mengenai sesuatu hal, barangan atau produk tanpa bukti, tanpa dalil yang kukuh, tanpa memberikan sokongan yang kuat kepada dakwaan kita.
 
Bukti, dalil, keterangan atau hujjah untuk menyokong dakwaan sesuatu  produk mesti berasaskan salah satu daripada dua sumber; dalil, keterangan hujjah naqli atau hujjah, bukti berdasarkan aqli.
 
Dalil naqli ialah  sesuatu yang termaktub di dalam al-Quran dan as-Sunnah.
 
Dalam konteks makanan kesihatan atau penawar yang kita bincangkan di sini,  terdapat beberapa produk di pasaran yang memenuhi syarat bukti bagi kategori dalil naqli, misalnya madu dan habbatussauda’ yang mempunyai dalil yang kuat thabit melalui ayat al-Quran ataupun Hadis Nabi (saw) yang sahih.
 
  Walaubagaimanapun, kita masih perlu berhati-hati dalam menilai madu dan habbatussauda’ yang kita beli; misalnya sejauh mana ketulenannya?   Ada madu bercampur sirap, ada susu dari lembu berpenyakit, ada serbuk yang kelihatan seperti habbatusauda’  tetapi rupa-rupanya bijan hitam!
 

No comments:

Post a Comment