Sunday, August 15, 2010

Renungan untuk Pengedar dan Pembeli Produk Kesihatan dan Terapi Alternatif 9

Contoh ‘bukti’ atau ‘hujjah’ yang sering diutarakan oleh penjual

Semalam saya mendapati dalam kotak surat saya satu risalah promosi 'ubat herba' bagi kesihatan wanita. Di bahagian belakang risalah tersebut, tertera 'bukti' keberkesanan ubat tersebut dengan menyenaraikan  testimoni pengguna yang kononnya telah berjaya setelah menggunakan produk berkenaan.

Testimoni terpilih (selected testimony) ialah salah satu kaedah yang sering dikemukakan  dalam hal produk-produk kesihatan, terapi alternatif dan makanan tambahan.  Soalnya, adakah ia sesuai dengan neraca Islam,  memenuhi  syarat dalil naqli atau hujjah aqli ?

Cuba kita petik di antara ‘bukti’ atau hujjah aqli yang lain yang sering digembar-gemburkan oleh ejen-ejen pemasaran produk-produk ini.
 
-         Rakan saya kata ia mujarab dan menyembuhkan penyakitnya.
-         Pak Cik saya yang lumpuh dapat berjalan semula.
-         Lihat ini senarai pesakit yang telah sembuh setelah menjalani  terapi ni.
-         Kawan dia kata emak dia pun sembuh sepenuhnya lepas minum jus ini.
-         Ubat ini berasal dari Amerika atau Eropah atau Jepun.
-         Produk ni dihasilkan oleh seorang Doktor atau Profesor.
-    Pencipta ubat ini telah dianugerahkan gelaran Mahaguru/Profesor (..oleh siapa?)
-         Datuk Dr. Mamat pun sekarang dah jadi ejen, tentu betul ubat ni bagus.
-         Syarikat ni adalah ahli kepada Persatuan Perubatan Terapi Gabungan Sedunia (satu nama yang nampak glamor tetapi sebenarnya tidak wujud atau persatuan kedai kopi saja).
-         Hasil penyelidikan mengenai produk ini diterbitkan di Jurnal Perubatan Alternatif Antarabangsa (lagi sekali satu Jurnal (konon) yang nampak glamor tetapi sebenarnya tidak wujud atau jurnal kedai kopi saja)
-     Lihat VCD/CD ni bukti testimoni pengguna yang telah berjaya sembuh.
-         Ubat ni dah ada kat internet, tentu bagus punya.
-     Peranti penjimatan minyak (fuel saving device) ini telah diuji di SIRIM, TESTED BY SIRIM!. (Tidak dinyatakan atau ditunjukkan bahawa hasil ujian SIRIM tersebut tidak pun  memberi kesimpulan positif  kepada  penggunaan peranti tersebut)

Anda nilailah sendiri. 
Sudahkah 'bukti' yang di atas itu menepati neraca Islam untuk dalil aqli atau naqli?  Adakah ia mencerminkan keikhlasan, kejujuran dan ketelusan yang ditunutut dalam transaksi jual-beli Islam?

Kita lihat bahawa kebanyakan di antara ‘bukti’ yang diutarakan  berbentuk tidak kukuh, tidak melepasi tahap keyakinan, tidak dapat dipertanggungjawabkan malah kadang-kala berunsur ‘penipuan’. 
Kadang-kadang ejen-ejen ini menyembunyikan hasrat sebenar dalam hati kecil mereka iaitu " ..saya lihat kawan saya tu dah jadi kaya dengan menjual produk ini, saya pun nak kaya juga macam dia, jadi awak cubalah, kalau awak beli saya akan dapat komisyen, awak..entahlah mujarab atau tidak, itu belakang kira lah..."

No comments:

Post a Comment