Tuesday, August 10, 2010

Renungan untuk Pengedar dan Pembeli Produk Kesihatan dan Terapi Alternatif 8

Pembuktian mesti ke tahap Yakin, jangan menyeleweng dari fakta yang dimaklumi umum.

Kes minuman tongkat Ali yang dihuraikan di dalam Laporan Khas Berita Harian dalam posting ke 7 lepas jelas menunjukkan perlunya kita berhati-hati dengan dakwaan tidak berasas, tanpa bukti oleh penjual yang ingin mengaut keuntungan.

Jika anda pembeli, pastikan kesahihan semua dakwaan. Jika anda penjual, bawalah bukti dan hujjah anda dengan jujur; bawa dalil naqli dan aqli.
Melalui dalil aqli, sekiranya seseorang ingin mendakwa keberkesanan  sesuatu produk, maka ia perlu membuktikan ke tahap yang yakin, atau setidak-tidaknya dzhan.
Anda perlu buktikan bahawa tahap keberkesanan atau kemujaraban sesuatu penawar atau terapi tersebut melebihi 75%. Ini bermakna,keberkesanan perlu berlaku pada sekurang-kurangnya  8 orang dari 10 orang yang mencubanya. 
Jika anda tidak mempunyai tahap keyakinan ini dalam produk anda; anda berdusta jika mengatakan produk yang anda jual boleh melakukan itu dan ini.
 
Dakwaan keupayaaan produk juga mesti tidak tersasar daripada fakta dan teori saintifik yang telah diterima umum kebenarannya.  Misalnya terdapat satu produk penapis air yang mendakwa boleh memecahkan molekul air kepada yang lebih kecil. 
Ini jelas palsu kerana molekul air H2O tidak boleh dikecilkan lagi melainkan menjadi atom hidrogen dan oksigen!   Malangnya fakta 'bombastik' tetapi menyeleweng sedemikian digunakan bagi menipu ‘orang kampung’.
 
Dakwaan yang bukan-bukan juga ialah dengan membawa konsep ‘aura’ atau ‘energised’.  Ini adalah sesuatu yang berdasarkan sangkaan dan , hampir serupa dengan kepercayaan karut  'karma' atau ‘feng shui’ yang sering diamalkan oleh manusia yang tidak mempunyai neraca Islam.
 
Air adalah air. Tenaga hanya wujud dalam bentuk-bentuk tertentu; tenaga kinetik, upaya, thermal dan seumpamanya.  Jika tenaga diberikan kepada air ia tidak dapat menyimpannya kecuali dalam salah satu bentuk yang termaklum. Air yang sekadar melalui sebuah penapis tidak mungkin dapat di’tenaga'kan atau ditambah tenaga.

No comments:

Post a Comment